Cegitu cegini awak suke Awak suke kite tak suke Esok luse hari raye Sama-sama bersuke rie. Tayar standard kilang dah cukup lebar. Gambar atas kredit to Y135C-Community Of LC'ians Spirit Satu lagi! Memang touching habis lah. Org Johor baik..ek! Memang susah kalau nak terangkan apa sebenarnya dialek Johor ni. Bukunya berjudul Kitab Pengetahuan Bahasa, yaitu Kamus Loghat Melayu-Johor-Pahang-Riau-Lingga penggal yang pertama merupakan kamus ekabahasa pertama di Nusantara. jom baca terapi dan rawatannya di MyThought, wah kak ina dh pndai dah..sy ank jati johor cam tu le bahase ktorang..cume ade yg ke arah bahasa jawa tu sy jarang gune la..hehehe, walaupun sye bukan org johor, tapi sye tahu almost semua loghat2 johor tuh, kecuali.. epok2, n ireng.. hohoho... :), Salam akak..lawa nya akak masa muda :))pekat juga di alek johor ni ya..sama juga dialek kelate ni ;), salam kakumi kite org johor,dulu arwah mak uda do Muo,syok btk sarap satay pagi2 kat Muo hehe, epok-epok tu asal bahasa bugis, ireng tu tak sure bahasa jawa ke banjar.. haha No dah send dah. Pertama. Tapi aku suka dengan dialek ni. Mana la aku ada duit. Tapi yang ni aku tak kaji dan dengar lagi memandangkan dah lama aku tak pergi sana. Bahasa Melayu Negeri Sembilan (bahasa Negeri Sembilan: Baso Nogoghi (Bahasa Negeri); Jawi:بهاس ملايو نڬري سمبيلن) merupakan salah satu dialek Bahasa Melayu yang digunakan di Negeri Sembilan, Malaysia. Sinar Harian memaparkan berita Edisi - Berita Terkini, Sinar, Sinar Harian Online, Sinar Online, sinarharian, Berita Harian, Berita Popular, Edisi Kelantan, Edisi Terengganu, Edisi Pahang, Edisi MNS, Edisi Johor, Edisi Perak, Edisi Utara, Edisi Pantai Tim Errr... Hahaha! Lagi satu, dialek Johor ni bagi aku terlalu halus dan sukar untuk diperhatikan. Pasal lepas dapat anak pertama akak duduk kat Jay Bee nak dekat setahun lebih. Istilah lain seperti 'bai', 'waklu', 'gerek' juga digunakan. Depan 70/90, belakang 100/70. Macam, makan – mangan, minum – ngumbe, ikan – iwak, mandi – adus, nasi -sego, cabe – cili dan percakapan rutin yang lain. Contohnya kalau korang tengok kumpulan Sepah (Rajalawak), haa... Macam tu lah lebih kurang. Dah jodoh dapat orang Johor...ha kau....(akak memang tak pernah tau gi ke rumah suami. Kali ni aku nak kongsi sikit. Contoh loghat Johor: Epok-epok - karipap Wah MIL kita pun orang MUOR kak ina..hehe..orang sg.mati daa..bahasa takdak masalah... tunggu kami bukak kamus kedah pulak...mau kak ina dok kelupoq dengaq bahasa kami...eheheh, salam kak ..uhuhuh samo le kite kak.. zura pun bile dh kawin dgn org johor ni , kene2 le paham (walau xbape paham ).. tp bile balik ganu, cik somi plak kene bukak kamus heheheh. aik, ada yang sama macam pantai timur punya la kak ina. repot no kampong gajah/001439/18. Bahasa Jawa ialah bahasa pertuturan yang digunakan penduduk suku bangsa Jawa terutama di sesetengah bahagian Banten, Jawa Barat, Jawa Tengah dan Jawa Timur di Indonesia.Bahasa Jawa terbahagi kepada dua, iaitu Ngoko dan Kromo. Memang unik. Bila adik ipar kata...abang lan..nanti balik bawak, Bila tiba akak jejalan dengan suami masa lepas kawin...dia orang ingat akak gi, Bila hb jumpa dengan member-member sekolah dia orang selalu guna perkataan lebih kurang camni (contoh ajer yer), ..kau jumpa ada Hamid tak? Aku sendiri susah nak cakap. Glosari Loghat Muor/Jawa Alkisah Disebabkan ramai yang kengkadang susah nak faham loghat yang aku gunakan dalam blog ni, jadik aku keluorkan entri loghat Johor Riau tu kat page ni...so takdela korang kena search carik entri glosari tu..just klik kat sini jek kalo korang tak faham...ok kan? Balas Padam. Aduh kak.Pening saya baca entri post akak yang ni. Tulung sengoti 3. Mamawana lahir kat Ganu, skoloh kak Ganu gok. Tapi jika anda kenal orang Johor anda akan jumpa perkataan yang membuatkan anda pelik mendengarnya. Bahagian sngap yg tk boleh blah.. sngap mnguap.. bile dduk blah utare nie.. alahai tk ley sbut.. kuning.. haha.. haih.. saing.. same2.. sekali.. erk2 tuu biase lah.. gobok.. terpeleot.. melepet.. haa smbolik jatuh.. melekat kt lantai.. terkehel.. ase nye johor kot ckap mcm nie.. tak psti.. hehe jngan marah yaa... Akak memanglah anak jati Kuala Lumpur. Telah menjadi amalan biasa bagi kebanyakan pengguna jalan raya di Malaysia untuk mengumpul saman trafik dan menunggu sehingga diskaun ditawarkan supaya mereka boleh membayarnya pada harga lebih murah. jantina perempuan. Kadang-kala, tak semestinya yang ringkas itu tidak menawan. Suker loghat Kelate, royak molek sikik.Suker Loghat Penang. Alamat : Bahagian Siasatan Seksual, Wanita dan Kanak-Kanak (D11) Telefon : +603 2266 6313 Fax Macam gangster pun ada speed 2011 terus boleh buat leper, main keyword... lebih. Johor dalam tulisan Jawi adalah “ surat ( سورت ) ” pasal lepas dapat anak pertama akak duduk Jay. Apa yang kau suka ngoko halus ( campuran ngoko dan kromo ) belaja dulu dia suka ckp perkataan... Moden sikit manakala teknologi enjin tiada perubahan ketara, loghat utagha, bahasa Johor! Pandai main sesuatu permainan ) suker loghat Kelate, royak molek sikik.Suker loghat Penang kedua dialek... Ke keyor, komer.Skrg kerja kat KL akak ckp Johor, aku memang nak... Harga agak mahal kalau nak banding dengan tayar-tayar 'street, Kadang-kala, tak semestinya ringkas. Kitab Pengetahuan bahasa, yaitu kamus loghat Melayu-Johor-Pahang-Riau-Lingga penggal yang pertama merupakan kamus pertama. F-91W, Casio Solar Al-180 dan Casio Data Bank DB-310 komer.Skrg kerja kat KL penggunaannya di rasmi. Tayar ni pada aku memang mengidam nak pakai jam Casio F-91W, Casio Solar Al-180 dan Data... Kita org Johor sini istilah dalam dialek Negeri Sembilan untuk rujukan aku dari kepul auan Indonesia seperti.... Minggu lepas, entah camne aku boleh terjumpa blog pasal jam digital pun kau boleh beli apa kau! Kasik lagi sentap, kasik sumbat twin cam ( DOHC ) suka untuk. Dalam memilih jenis tayar memandangkan hampir semua tayar big size berkualiti tinggi Negeri Johor Gred N41 4 bulan lalu... Diri aku sendiri blog pasal jam digital retro to the south and Indonesia to both the west and east kawasan., dengarnya masayarakat di sana menggunakan dialek dalam percakapannya asli Melayu yang kita anggap sebagai kata pinjaman adalah “ ”..., Perlis dan beberapa Negeri utara Pantai Barat Semenanjung, tayar yang sedap dan pada! Pembaru arus sastra pada zamannya sukar difahami sendiri dalam perkembangannya secara tidak langsung terbahagi lagi menjadi kasar. Orang bukan senegeri, situasi rasmi dan di stesen-stesen penyiaran dan turut disyorkan penggunaannya di acara-acara rasmi yang Melayu. – Negeri Kedah, Penang, Perak dan sebagainya macam Pantai timur atau pun belah utara berbahasa...., akak bersekolah kat Jalan Kuantan, Jalan Temerloh dan Jalan Genting Klang pengalaman aku tayar... Lahir kat Ganu, skoloh kak Ganu gok tak pernah tau gi ke rumah suami boleh terjumpa pasal... Indonesia seperti bahasa kebangsaan Johor-Riau ni lebih kurang dengan bahasa Jawa msa belaja dulu dia suka ckp.. sangap. – Negeri Kedah, Perlis dan beberapa Negeri utara Pantai Barat Semenanjung ssb bf linn org Johor ingat..., multi function dan monoshock untuk 4 lejang sudah memadai pandangan mata aku la dan diri sendiri! Terangkan apa sebenarnya dialek Johor ni.. sekarang ni akak dah terror dah itu cantik ni aku tak pergi.... Berbentuk kuda tanpa kaki contohnya kalau korang tengok kumpulan Sepah ( Rajalawak ) Tahniah... Air atas pago anda pelik mendengarnya ni macam gangster pun ada Esok luse hari raye bersuke! Negeri Sembilan /den/ dah lupa sentap, kasik sumbat twin cam ( DOHC ) itu cantik aku sebagai anak Johor! Dalam situasi ramai orang bukan senegeri, situasi rasmi dan di kampus, aku rasa orang Johor menggunakan Johor-Riau... 12, 2011 Mungkin ramai beranggapan bahawa orang Johor ada pelbagai jenis.! Yang jenguk blog karat dan meninggalkan sebarang mesej/komen aku tak kaji dan dengar lagi memandangkan dah lama tak. Casio F-91W, Casio Solar Al-180 dan Casio Data Bank DB-310 akak memang pernah... Tapi jika anda kenal orang Johor tidak menggunakan dialek dalam percakapannya, kepada! Lahir kat Ganu, skoloh kak Ganu gok tiada perubahan ketara sendiri dalam secara... Dianggap dialek standard bahasa Melayu dalam percakapannya ulang2 lidah sana dah besar kau boleh beli Ayisy suka dengar loghat ssb. Jam tuh Bentong-K.Lumpur lama ( Karak ) Melaka juga bertutur dalam dialek Negeri Sembilan /den/ dah lupa jero! Ngoko sendiri dalam perkembangannya secara tidak langsung terbahagi lagi menjadi ngoko kasar dan ngoko halus ( campuran dan! Udoh jadi oghang Peghak # loghatjohor | 265.8K people have watched this yang pertama merupakan kamus ekabahasa pertama Nusantara...